Jak się uczyć, żeby się
nauczyć? To pytanie zadaje sobie wiele osób. Obecnie świat jest wręcz zalewany
przez ocean informacji. Zygmunt Bauman taki stan nazwał płynną nowoczesnością, ponieważ
jak wszystkie płyny, nie potrafi zbyt
długo trwać nieruchomo i zachowywać jednego kształtu[1].
Aby się przystosować, należy być stale przygotowanym na zmiany, ustawicznie
się kształcić. Dlatego też jedną z kluczowych kompetencji jest umiejętność
uczenia się.
Od czego zacząć?
Podchodząc
do jakiegokolwiek działania, ważne jest, aby je zaplanować. Podobnie jest z
uczeniem się. Stwierdzenie to wydaje się być oczywiste, jednak bardzo często o
tym elemencie zapominamy. Dlaczego jest to tak istotne? Jeżeli coś zaplanujesz
i wyznaczysz sobie konkretną datę, będzie to dla ciebie większą motywacją do
działania, a twój mózg będzie miał jasno wyznaczony cel. Nieraz mówimy sobie: „Chcę
nauczyć się angielskiego”. Jednak, kiedy w ten sposób podchodzimy do sprawy, jest
wielce prawdopodobne, że tego celu nie zrealizujemy. Dlaczego? Ponieważ nie
jest on konkretny. Jeżeli powiesz sobie: „Do końca roku opanuję język angielski
na poziomie B2” – ta wizja będzie bardziej realna i
łatwiejsza do osiągnięcia. Ważne jest również określenie zakresu danej partii
materiału. Dzięki temu mamy obraz „terenu”, po którym będziemy się poruszali i
wyzbywamy się lęku przed nieznanym[2]. Nawet
wojsko zanim wkroczy na teren wroga, wysyła zwiadowcę, aby zorientować się w
terenie i opracować plan działania!
Warto
też zastanowić się, czy w realizacji twojego planu, jakim jest w tym przypadku
uczenie się, coś ci nie przeszkadza – znaleźć tak zwanych złodziei czasu. Może
co chwilę zaglądasz na Facebooka? Oglądasz telewizję? Rozmawiasz długo przez
telefon? Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy ile czasu tracimy na błahe
czynności.
Czas na relaks
Kiedy wytężamy się
intelektualnie, ważne jest, aby robić sobie przerwy. Nie bez powodu w szkole
lekcja trwa 45 minut. Nasz mózg działa najbardziej efektywnie do 50 minut[3].
Po tym czasie samoczynnie się „wyłącza”, czego efektem jest spadek
koncentracji. Co robić w trakcie przerwy? Warto dotlenić swój mózg - wyjść na
spacer, przewietrzyć pokój. Jeżeli uprawiasz sport, jest to właściwy moment na
ćwiczenia fizyczne.
Robienie przerw podczas
nauki niesie za sobą następujące korzyści:
- Będziesz bardziej wypoczęty, co wpłynie na lepsze zrozumienie materiału.
- Lepiej zapamiętasz materiał – w trakcie przerwy twój mózg „porządkuje” zapamiętane informacje
Mnemotechniki,
czyli sposoby ułatwiające zapamiętywanie
Kiedy
musisz nauczyć się czegoś na pamięć, pomocne mogą okazać się mnemotechniki,
czyli metody zapamiętywania. Podstawą mnemotechnik jest umiejętność kojarzenia
nowych informacji z już znanymi oraz wyobraźnia. Tony Buzan w książce Pamięć na zawołanie. Metody i techniki
pamięciowe proponuje zasady tworzenia „żywych” obrazów i skojarzeń ułatwiających
zapamiętywanie[4]. Między
innymi są to:
- Synestezja – czyli połączenie zmysłów. Im więcej zmysłów jest zaangażowanych w naukę, tym łatwiej i trwalej zapamiętasz materiał.
- Ruch – „ożywiaj” swoje obrazy. Gazeta może na przykład zamienić się w papierowy samolot latający po sklepie.
- Amor, czyli erotyka – wątki miłosne zazwyczaj są bardzo dobrze zapamiętywane.
- Humor – dzięki wykorzystaniu humoru, nauka stanie się zabawna. Tworząc absurdalne i śmieszne obrazy, łatwiej je zapamiętujesz.
- Przesada – możesz wyobrażony przez ciebie obraz powiększyć do ogromnych rozmiarów, pomniejszyć, zmienić kształt i tak dalej.
- Niecodzienność – im skojarzenia są bardziej niecodzienne, tym lepiej. Umysł nie zapamiętuje nudnych informacji.
- „Ja” w obrazach mentalnych – włączaj siebie w skojarzenia, ponieważ wywołuje to emocje.
Zasady zapamiętywania można przedstawić poniższym
równaniem:
OBRAZ
+ AKCJA = PAMIĘĆ[5]
Na tej podstawie
powstało wiele technik pamięciowych. Przykładowe mnemotechniki to: łańcuchowa
metoda skojarzeń, zakładki „obrazkowe”, rzymski pokój, rymowanki liczbowe, metoda
słów zastępczych. Szczegółowy opis tych metod można znaleźć we wspomnianej książce
Tony’ego Buzana.
Mapy myśli – coś więcej niż tylko forma notowania
Mapa
myśli to rodzaj notowania opracowany przez Tony’ego i Barry’ego Buzanów. W
przeciwieństwie do tradycyjnych notatek, ma ona nielinearny charakter. Twórcy tej
metody uważają, że mapy myśli są odzwierciedleniem naturalnego funkcjonowania
mózgu, ponieważ proces naszego myślenia oparty jest na skojarzeniach.
Tony
Buzan proponuje następujące zasady tworzenia mapy myśli[6]:
- W centrum umieszczamy kolorowy rysunek.
- Rysunki powinny znajdować się na całej przestrzeni mapy.
- Zagadnienia w postaci gałęzi wybiegają promieniście z centralnego rysunku.
- Piszemy drukowanymi literami.
- Słowa powinny biec wzdłuż linii.
- Na każdej linii piszemy tylko jedno słowo.
- Używamy kolorów.
Mapa
myśli to nie tylko sposób notowania słów innych osób. Technikę tę można
stosować również do zapisywania własnych myśli, pomysłów, pytań. Mapa myśli
jest użyteczna podczas planowania, rozwiązywania problemów i stymuluje twórcze
myślenie.
Zaletą
tej metody jest oszczędność czasu. Nie tracisz go na pisanie całych zdań, tylko
zapisujesz najważniejsze hasła, słowa-klucze. Dzięki temu koncentrujesz się na
najważniejszych informacjach, co przekłada się na lepsze zrozumienie i
zapamiętanie tematu.
Perpetuum mobile,
czy efektywna nauka?
Kończysz
naukę i co dalej? Odkładasz z zadowoleniem książkę i już do niej nie wracasz? Jeśli
tak robisz, to marnujesz swój wysiłek, który włożyłeś w naukę, ponieważ po
pierwszych 24 godzinach zapominasz 80% szczegółów nowego materiału[7].
W efekcie nieustannie zapominasz i uczysz się na nowo. Dlatego ważne jest, aby
w ciągu dwudziestu czterech godzin zrobić pierwszą powtórkę. Optymalny czas to
10 minut po zakończeniu nauki. Kolejną powtórkę powinieneś zrobić po 24 godzinach,
następną po tygodniu, po miesiącu[8].
Dzięki temu zapamiętane informacje utrwalają się.
Pomocne
podczas powtórek są mapy myśli. Tworząc mapę, wyszukujesz najważniejsze
informacje, segregujesz je, co ułatwia ci zapamiętanie materiału. Podczas
powtórki wystarczy ją tylko przejrzeć, co nie powinno zająć ci dużo czasu.
Co robić, aby
nauka była efektywna?
- Przed przystąpieniem do nauki należy określić zakres materiału oraz datę realizacji.
- Wskazane jest robienie przerw.
- W zapamiętywaniu przydatne są mnemotechniki, które opierają się na łączeniu nowych informacji z już znanymi oraz wykorzystywaniu wyobraźni.
- Za pomocą mapy myśli posegregujesz najważniejsze informacje i szybko je powtórzysz.
Poniższa
mapa myśli podsumowuje myśli zawarte w niniejszym artykule:
Uczenie
się nie zawsze odbierane jest jako coś przyjemnego. Jednak jeśli podczas nauki
uruchomimy swoją wyobraźnię, zaangażujemy jak najwięcej zmysłów, nauka może
stać się świetną zabawą, sprawiać wiele radości i być efektywniejsza!
Bibliografia
Bauman
Z. (2011), 44 listy ze świata płynnej
nowoczesności, Wydawnictwo Literackie.
Buzan
T. (2008), Rusz głową, Wydawnictwo
Aha!.
Buzan
T. (2007), Pamięć na zawołanie, Wydawnictwo
Aha!.
Buzan
T. (2007), Mapy twoich myśli.
Mindmapping, czyli notowanie kreatywne, Wydawnictwo RAVI.
Ciekawe i przydatne. Będzie ciąg dalszy?
OdpowiedzUsuńDziękuję ;). Oczywiście, że będzie :)
UsuńPowodzenia. Będę zaglądać.
OdpowiedzUsuńJuż mi się bardzo podoba. Czekam na następny wpis.
OdpowiedzUsuńGratuluję debiutu, życzę wielu kolejnych interesujących wpisów i grona wiernych czytelników, do których ja już się zaliczam.
OdpowiedzUsuńDziękuję Wam za miłe słowa :*
OdpowiedzUsuńTo bardzo ciekawe! Zapisuję w czytelni :)
OdpowiedzUsuń